Autor Wątek: zakup tdm - poradnik kupującego... na co zwrócić uwagę przy kupnie motocykla etc  (Przeczytany 54819 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

mr.dipi

  • Gość
znaczy mój pracuje niekulturalnie jak jest zimny - lubi strzelić czasami w tłumik i przez to oczywiście pływaja obroty.. a wiesz mi chodzi o kulturę pracy w porównaniu do rzędowych 4

Offline Vivaldi

  • TDM User
  • Gdańsk. Czasem Świecie
  • 250 km/h
  • *****
  • Wiadomości: 3472
  • 3VD '91 > 4TX '99 > 5PS '06 + SHL M11 '64
    • Świecie :)
Panowie, do tematu - to nie jest wątek "kultura pracy silnika 3VD". Założyć osobny wątek ?
Vivaldi,
TDM 5PS '06, SHL M11 '64


Offline Artek

  • TDM User
  • Gdańsk
  • 20 km/h
  • *
  • Wiadomości: 29
    • ArtekGS
Jako właściciel niedawno zmarłej TDM  (R.I.P) na której zrobiłem ponad 30kkm powiem coś od siebie:

- napięcie ładowania powinno byc najlepiej w granicach 14,2 – 14,9
- jedynka może głośno wchodzić ( do opanowania ale faktycznie to dosyć popularne w TDM),
- silnik MUSI pracować ładnie, czysto i kulturalnie – każdy stukot po za obrębem sprzęgła to b.poważny problem.
- kosz sprzęgłowy może wydawać głośne dźwięki ale nie oznacza, ze jest na złom,
- sprawdzić kolor spalin na wysokich obrotach, czy nie siorbie oleju,
- puścić kierownicę przy 80km/h na 100 metrów – musi iść prosto.
- sprawność układu chłodzenia i termostatu ( zagrzać moto, niech termostat zadziała),
- amorka centralnego (!!!) – musi tłumić, a nie pływać. Nowy amor to 3000zł, o używkę ciężko, a regeneracja starego stacza na 2 miesiące,
- stan i grubość tarcz hamulcowych – świadczą o użytkowniku i przebiegu ( dopuszczalne normy są na google)
- wykręcić i obejrzeć świece – to wiele wyjaśnia.

Z innych rzeczy (tak żeby zbić cenę):

- czy linka ssania ma jeszcze stopniowanie -  linka to 150 zł na aukcjach,
- naciągu łańcucha – kiedy był wymieniany i kiedy będzie konieczna wymiana,
- sprawność i datę produkcji (!) opon,
- wszelkie wycieki, pocenie itd.
- oryginalność odbijaków, podnóżków, wydechów,
- oryginalność śrub silnika, plastików.
- jak wyglądają króćce gaźnika.
- sprawdź stan i kolor oleju.
- grubość klocków hamulcowych

Tyle ode mnie – mam nadzieję, ze komuś się przyda.

Offline yarccom

  • TDM User
  • Szczecin
  • 120 km/h
  • ***
  • Wiadomości: 113
    • Sklep Motocyklowy
Na co patrzec przy kupnie motocykla

Latarka i ogólna wiedza o modelu !!!
Czy silnik zimny !!!

1. Ogólne sprawdzenie stanu wizualnego(czystość wycieki)
2. Symetryczność elementów stronami (lusterka plastiki podnóżki tarcze hamulcowe) Czy jedna strona nie jest nowa
3. Stan dźwigni hamulca sprzegła ciężarków kierownicy
4. stan dekli silnika tłumika
5. spasowanie poszczególnych elementów owiewek
6. czy śruby nie są porozwieracne pod wyścigi
7. czy nie ma śladów gumy na tylnim błotniku od wewnątrz od palenia opon
8. Sprawdzanie działania amortyzatora przód/tył (bez luzów przód/tył widelca na centralnej nóżce, czy obraca się płynnie lewo prawo)
9. zawieszenie przód – kilka rayz nacisnąc, zobaczyć czy nie ma rys, wycieków, rdzy, czy działa cicho
10. Hamulce – działanie poszczególnych układów(bez pisków płynna praca klamki, odbijanie, kolor płynu)
11. czy przy obrocie koła czy szorują klocki
12. przy zaciśnietym hamulcu czy siada zawieszenie
13. stan klocków (grubość) stan tarcz(luzy wyżłobienia)
14. wycieki na zaciskach
15. ustawienia linki sprzęgła (wbić 1 i na wciśniętej klamca potoczyc Moto powinien jechac jak na luzie)
16. praca klamki i linki czy płynna
17. stan zbiornika paliwa, czy nie ma rdzy w środku, czy metalowy czy plastik
18. kolor paliwa
19. siedzenie- stan obicia, czy nie nasiąknięte wodą, kluczyk do stacyjki czy pasuje, czy niewysiedziane
20. opony – stan opon, produkcja opon
21. działanie kontrolek klaksonu świateł (krótkich, długich, hamulce, pozycji, podświetlenie tablicy)
22. działanie stacyjki, blokada kierownicy
23. działanie czujnika biegu jałowego – czy gaśnie silnik
24. stan akumulatora – jak odpala
25. przygasanie świateł w zależności od obrotów
26. koła – uszkodzenia boczne felg (przód/tył, lewo/prawo)
27. działanie licznika km, obrotomierza, prędkościomierza
28. łańcuch – naciąg na całej długości, odciągnąć na tylniej zębatce (max do połowy zeba zębatki) czy krecą się rolki
29. zęby na zębatkach czy symetryczne
30. stan oleju, kiedy wymieniany, jaka marka/rodzaj, kolor
31. stan chłodnicy, cieczy, wentylatora, stan i kolor płynu
32. sprawdzić czy nie kopci po odpaleniu
33. sprawdzić VIN i nr silnika

Ja miałem taka checkliste oglądajć sprzety Wiekszośc sprzedających było pod wrazeniem przygotowania i nawet nie wciskali mi żadnego kitu :chytry:
było
GS 500 '01
TDM 850 '02
GSX-R 600 '02
GSR 600 '06

a teraz LTZ 400 2011

zawodowo
MotoGraty - Części i akcesoria motocyklowe

Zośka

  • Gość
Taka lista jest bardzo przydatna ale trzeba też wziąć pod uwagę,że jak się kupuje motocykl mający kilka lat nie można wymagać stanu fabrycznego.......n ówka to tylko w salonie-tak mi się nasuwa  :deadtop4:

kjastrzab

  • Gość
witam

kilka dnie temu sprzedałem swojego enduro (1 garnek) i obecnie szukam TDM w miarę dobrym stanie,

proszę o rady na co zwracać uwagę przy kupnie , zaznaczam że fundusze mam ograniczone więc w grę wchodzi rocznik 91-94

nie chodzi mi tu o zużyty napęd czy opony do wymiany itp, to są rzeczy eksploatacyjne.
szukam informacji o słabych punktach  oraz o rzeczach na które trzeba szczególnie zwracać uwagę podczas zakupu.

z góry dziękuję za pomoc,

Offline markulus

  • TDM User
  • Poznań
  • 20 km/h
  • *
  • Wiadomości: 40
Silnik a szczególnie wał napędowy i panewki...
Dziwny dźwięk klekotania z silnika oznacza panweki

Burba

  • Gość
chopie... nie strasz ludzi  :deadeek: Klekotanie w większości przypadków pochodzi od łańcuszka rozrządu albo kosza sprzęgła.
Przytarty wał, wytłuczone panewki raczej stukają, coraz mocniej - aż do łomotu którego nie da się z niczym innym pomylić ;-).

no i doszlśmy do problemu zdefiniowania różnicy między klekotaniem a stukaniem i łomotaniem  :headbang: ;-)

Offline Javelin

  • TDM User
  • Kraków
  • 180 km/h
  • ****
  • Wiadomości: 497
  • 4TX "Kaczucha"
    • Mój prywatny foto blog
Odp: zakup tdm - poradni kupującego... na co zwrócić uwagę przy kupnie motocykla etc.
« Odpowiedź #83 dnia: Październik 08, 2012, 15:09:36 »
Jak już pisałem uprawnienia mam od kilku tygodni więc i jestem zupełnie świeży w temacie moto. Czy jest gdzieś dostępny jakiś poradnik dla kupującego motocykl? Nie zamierzam kupować samodzielnie, spoko, ale chciałbym jednak coś poczytać przed zakupem i wiedzieć cokolwiek. Na co patrzeć, na co uważać, itd. Jakie są typowe usterki TDM itp. Nie lubię kupować w ciemno nie znając się zupełnie na niczym i lubię wcześniej się czegoś nauczyć.

Dodatkowo czy istnieje gdzieś jakiś rzetelny opis modeli TDM? Jakie zmiany w którym roku, jakie było wyposażenie podstawowe i ewentualnie co można było dostać za dopłatą, itp.